top of page

>

>

>

Cliëntenraad

​​Waarom een cliëntenraad?

Bij dagcentrum De Beek en woonvoorziening Zwarte Racker vinden we het belangrijk dat onze bewoners en hun naasten inspraak hebben in de zorg en dienstverlening. Daarom hebben we in 2020 voor De Beek en Zwarte Racker een gezamenlijke cliëntenraad opgericht. De cliëntenraad bestaat uit een groep betrokken cliënten, familieleden en vertegenwoordigers die opkomt voor uw belangen. Dit betekent dat wij als zorgorganisatie uw mening meenemen bij belangrijke beslissingen. De Beek en Zwarte Racker willen de beste zorg leveren in een prettige en veilige omgeving. Door de inspraak van de cliëntenraad wordt ook de kant van de bewoners en cliënten meegenomen in de besluiten.

 

Het bestuur van de cliëntenraad

Het bestuur van de cliëntenraad wordt gevormd door meerdere leden, met elk hun eigen taak. Door eigen ervaringen en door regelmatig contact met cliënten, bewoners en hun familieleden te onderhouden, weten de leden wat er speelt. Zij kunnen de dingen die goed gaan en wat beter zou kunnen, meenemen naar de cliëntenraad.

 

Taken van de cliëntenraad

Het stimuleren van de participatie en medezeggenschap van bewoners en cliënten, zodat zij zoveel mogelijk betrokken worden bij de gang van zaken in de eigen woon- en leefomgeving en de zorg- en dienstverlening; het regelmatig inventariseren van de wensen en meningen van de bewoners, cliënten en hun vertegenwoordigers; het regelmatig informeren van bewoners, cliënten en hun vertegenwoordigers over de werkzaamheden van de CR en de behaalde resultaten; het waarborgen van de privacy; vervoer van/naar de dagbesteding en het welzijn van de bewoners en cliënten.

 

Dit doet de cliëntenraad door bijvoorbeeld:

  • Advies te geven over de maaltijden die verstrekt worden.

  • Inspraak te hebben bij de invulling van het dagbestedingsaanbod of activiteiten.

  • Te overleggen met het management en de directie over veiligheid.

  • Het signaleren van onvrede of tekortkomingen, zoals bijvoorbeeld fouten in medicijnverstrekking of bejegening van bewoners en cliënten.

  • Actief ideeën op te halen door contact met de ‘achterban’ (het organiseren van een mantelzorgavond of een ideeënbus plaatsen).

 

Hoe werkt de cliëntenraad?

De cliëntenraad vergadert zelfstandig én samen met de directie van de Zwarte Racker en De Beek. Tenminste eenmaal per jaar vergadert de cliëntenraad met de Raad van Toezicht.

De leden van de CR bezoeken regelmatig het dag- en woonzorgcentrum om te horen of er zaken zijn die spelen en of zij een rol kunnen spelen in een oplossing van eventuele problemen.

 

Wat doet de cliëntenraad niet?

De cliëntenraad behandelt geen persoonlijke wensen of klachten. Daarvoor kunt u terecht bij de afdelingsleiding, uw persoonlijk begeleider, de klachtenfunctionaris of de Geschillencommissie Zorg.

Contact opnemen met de cliëntenraad:

Woonzorgcentrum De Zwarte Racker/ Dagcentrum de Beek

Europaweg 132, 7766 AP Nieuw-Schoonebeek

cr-dagcentrumdebeek@kpnmail.nl

De Beek tel: 0524-541418

Zwarte Racker tel: 0524-749050

20230829 Wandelvierdaagse dag 1 (3).JPG

Bekijk hier de folder van de cliëntenraad van Dagcentrum De Beek.

Bekijk hier de Medezeggenschapsregeling Cliëntenraad van Dagcentrum De Beek en Woonzorgcentrum Zwarte Racker.

cliëntenraad .png
bottom of page