top of page

>

>

>

Cliëntenraad

Waarom een cliëntenraad?

Elke zorginstelling is verplicht een cliëntenraad te hebben, zo is vastgesteld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Cliëntenraden praten namens de cliënten mee over ontwikkelingen binnen de zorginstelling, ze geven advies aan het management en hebben instemmingsrecht op onderwerpen die de cliënten rechtstreeks aangaan.

De Beek en Zwarte Racker willen de beste zorg leveren in een prettige en veilige omgeving. Door inspraak via de cliëntenraad blijft deze kwaliteit gewaarborgd. Voor woonzorgcentrum De Beek en Zwarte Racker is in 2020 een gezamenlijke cliëntenraad opgericht.

 

Het bestuur van de cliëntenraad

Het bestuur van de cliëntenraad wordt gevormd door 3 leden. Allen zijn betrokkenen en vertegenwoordigers van de bewoners in de Zwarte Racker en de cliënten van de Beek. Door eigen waarnemingen, ervaringen en door regelmatig contact met cliënten en hun familieleden, zowel persoonlijk,  als ook tijdens bijeenkomsten, weten de leden wat er speelt, wat goed gaat en wat beter zou kunnen.

 

Taken van de cliëntenraad:

  • Het stimuleren van de participatie en zeggenschap van bewoners en cliënten, zodat zij zoveel mogelijk betrokken worden bij de gang van zaken in de eigen woon- en leefomgeving en zorg- en dienstverlening.

  • Het regelmatig inventariseren van de wensen en meningen van de bewoners, cliënten en hun vertegenwoordigers.

  • Het regelmatig informeren van bewoners, cliënten en hun vertegenwoordigers over onze werkzaamheden en resultaten.

 

Waar maakt de cliëntenraad zich sterk voor?

De cliëntenraad behartigt de belangen van alle cliënten van De Beek en de bewoners van Zwarte Racker. Dit doet de cliëntenraad op allerlei gebieden: goede zorg, een prettig verblijf in de dagopvang, veilig en vertrouwd wonen in het woonzorgcentrum.

 

Andere onderwerpen waarvoor de cliëntenraad zich inzet:

  • Goede en juiste medicijnverstrekking

  • Veiligheid

  • Invulling dagbesteding

  • Bejegening van bewoners en cliënten

  • Privacy

  • Vervoer van/naar de dagbesteding

  • Voeding

  • Het welzijn van de bewoners en cliënten

 

Hoe werkt de cliëntenraad?

De cliëntenraad vergadert zelfstandig én samen met de directie van de Zwarte Racker en de Beek. Tenminste eenmaal per jaar vergadert de cliëntenraad met de Raad van Toezicht. Daarnaast komt de cliëntenraad regelmatig bijeen om onderwerpen te bespreken waar wij ons sterk voor maken.

Wij bezoeken regelmatig het dag- en woonzorgcentrum om te horen of er zaken zijn die spelen en of wij een rol kunnen spelen in een oplossing van eventuele problemen.

 

Wat doet de cliëntenraad niet

Wij behandelen geen persoonlijke wensen of klachten. Daarvoor kunt u terecht bij de afdelings-leiding, uw persoonlijk begeleider of de klachtencommissie.

 

 Contact:

Woonzorgcentrum De Zwarte Racker/ Dagcentrum de Beek

Europaweg 132, 7766 AP Nieuw-Schoonebeek

cr-dagcentrumdebeek@kpnmail.nl

De Beek tel: 0524-541418

Zwarte Racker tel: 0524-749050

20230829 Wandelvierdaagse dag 1 (3).JPG
cliëntenraad .png

Bekijk hier de folder van de cliëntenraad van Dagcentrum De Beek.

Bekijk hier de Medezeggenschapsregeling Cliëntenraad van Dagcentrum De Beek en Woonzorgcentrum Zwarte Racker.

bottom of page